Sve sto ste htjeli da znate o finansijama, a niste smjeli da pitate...
www.facebook.com/fidconsulting

28 December 2013

Purgatorije: Kako da spalite 809 miliona EUR u 20 minuta?



Prednovogodisnju pricu o autoputu pocinjemo jednom logickom digresijicom :) Svi znamo da se jedna cjelina, ako se podijeli na tri dijela, sastoji upravo iz ta tri dijela. Intuitivnim monologom sa hipotalamusom u potpunoj tisini, izolovani od svakog moguceg ataka na cula radi povecanja koncentracije, zakljucujemo sljedece: druga trecina se nalazi izmedju prve i trece trecine; dakle tacno u sredini! U takvom intelektualnom naletu, poentiramo: na drugi dio se moze prikaciti samo prvi ili treci dio te cjeline, dok se na prvi i treci dio moze prikaciti nesto cime bi se ukupna cjelina povezala sa nekom drugom cjelinom. Opijeni instant povecanjem IQ-a, zadovoljno konstatujemo da nam je nebo granica. Vaaau.

Ovih dana smo imali prilike da dobijemo informaciju da ce dio autoputa od Bara do Boljara (ukupne duzine 165 kilometara), trasu Smokovac - Matesevo u duzini od 42 kilometra, graditi kineska Kompanija za telekomunikaciju i infrastrukturu (CCCC), odnosno njena ćerka kompanija - Kineska korporacija za izgradnju puteva i mostova (CRBC).

Kinezi nude da 42 kilometra auto-puta izgrade za 809,58 miliona evra, sto iznosi 19,27 miliona EUR po kilometru ili 19.270 EUR po duznom metru autoputa, a koji bi kreditirala kineska državna Exim banka. Udio Crne Gore bi iznosio 121,42 miliona EUR, dok bi Kinezi finansirali razliku od 688,16 miliona EUR.

Da ne postavljamo pitanje odakle nam 121,42 miliona EUR, nego da predjemo na analizu kreditnog aranzmana. Uslovi kreditnog aranzmana od 688,16 miliona EUR su sljedeci: grejs period od pet godina, kamata od 2% na godisnjem nivou, ukupni rok otplate od 20 godina. Kolateral: državna garancija. Siroko, nema sto. Valuta zaduzenja: jos nije precizirano, sto dodatno moze podici buduce troskove ovog aranzmana. Crna Gora bi za 25 godina vratila ukupno 223,82 miliona EUR (70,3 miliona EUR kamate u grejs periodu, kao i 153,52 miliona EUR redovne kamate). Godisnja rata bi iznosila 42,08 miliona EUR.

Kako ce se otplacivati ovaj kredit? Vas odgovor je vjerovatno sljedeci “Ada iz naplate putarine, druze.” U praksi, stvari oko putarine stoje ovako: postoje dva modela naplate putarine: vinjete (fiksna putarina - vazi u Austriji i Sloveniji) i naplata putarine po predjenom kilometru (Italija, Spanija, Franscuska). Ako se nasa Vlada odluci za drugi model, standardna cijena u EU iznosi 7 eurskih centi po kilometru, sto znaci da ce cijena voznje po nasem autoputu iznositi 2,94 EUR (0,07 EUR * 42 kilometra). 
Inverzna matematika: Ako uzmemo cinjenicu da je samo za otplatu kredita za izgradnju ove dionice autoputa potrebno platiti godisnju ratu od 42,08 miliona EUR, dolazimo do podatka da, samo za finansiranje otplate kredita, godisnje na ovom dijelu autoputa treba da prodje 14.312.925 automobila ili cak 39.213 automobila dnevno! U ovoj prostoj racunici nisu uzeti troskovi odrzavanja autoputa, troskovi zaposlenih, administracija, troskovi osiguranja i svi ostali troskovi koji prate ovoliki projekat, a koji nisu i nikako ne mogu biti mali. Molim?!
Dodamo li pomenutoj matematici malo znanja fizike iz osnovne skole, mozemo dobiti  sljedeci podatak: ako se vozilo krece brzinom od 130 kilometara na sat, to znaci da ce preci autoput za 20 minuta; svaki minut voznje autoputem kosta 40,47 miliona EUR. A posto se autoputem uvjek vozi malo brze, vrijeme voznje autoputem se dodatno smanjuje. A mozda ogranice brzinu na 80 km/h, da se bolje upoznaju putnici sa prirodnim ljepotama Crne Gore.
Posto smo konstatovali postojanje cifara od-kojih-ce-nasu-djecu-da-boli-glava-a-unucad-novcanici-dok-za-praunucad-nismo-sigurni, lagano mozemo da se vratimo na pocetak price, pa da lijepo spojimo cinjenice kako dolikuje: Crna Gora gradi drugu trecinu neisplativog autoputa koja ne povezuje Bar i Boljare (jug i sjever), vec Podgoricu i Matesevo (srednju regiju). I to po cijeni od 42,08 miliona EUR po kilometru ili 40,47 miliona EUR po minuti voznje. I tacka.

Dragi nasi citaoci, Srecna vam Nova godina; mozda Deda Mraz donese svima nama po koji kilogram asfalta, pa da konstruktivno doprinesemo izgradnji autoputa. Sigurni smo da Deda Mraz nece skrenuti sa naseg autoputa dok nam donosi (Danajske) darove :)

No comments:

Post a Comment