Kontinuitet rasta nekvalitetnih kredita (kredita koji kasne sa otplatom), i pored napora banaka na smanjenju njihovog nivoa predstavlja najveću ranjivost bankarskog sektora i potencijalni izvor rizika po finansijsku stabilnost Crne Gore. I pored relativnog uspjeha ostvarenog izmještanjem nekvalitetnih kredita u bilanse matičnih banaka, prodajom i/ili restrukturiranjem kredita, nastavlja se njihov rastući trend. Nekvalitetni krediti i ostala potraživanja su na kraju jula tekuće godine činili 17,8% ukupnih kredita i ostalih potraživanja.
Kako se stanje u privredi pogorsava, svaka banka poostrava interne procedure u cilju pravovremenog reagovanja na naplatu potrazivanja po raznim osnovama: kreditima (glavnica, kamata), provizijama, naknadama.
Nadamo se da nikada necete doci u situaciju da kasnite sa otplatom kredite; realnost je, ipak, drugacija. Stoga, na osnovu naseg iskustva, odlucili smo da vam prezentujemo nacin na koji banka reaguje u slucaju kasnjenja u otplati kredita:
Broj dana kašnjenja
|
Mjere
|
15-30
|
Usmeni kontakt sa klijentom
Slanje prve pismene opomene
|
30-45
|
Dodatni kontakt sa dužnikom u cilju pronalaženja rješenja za naplatu,
slanje druge pisane opomene dužniku, sudužniku i jemcima sa raskidnim uslovom u skladu sa ugovorom o kreditu
pokretanje postupka interne blokada računa
aktiviranje administrativne zabrane i ostalih instrumenata obezbjeđenja
|
45-60
|
Intenzivan kontakt sa dužnikom, organizovanje sastanaka
Informisanje druge sluzbe koja se bavi naplatom potrazivanja
|
60
|
Predaja dokumentaicje sektoru za naplatu potrazivanja
|
60- 90
|
Organizovanje dodatnih sastnaka oko reprograma
provjera o eventualnim uplatama
Priprema za prinudnu naplatu
|
Preko 90
|
Pokretanje postupaka prinudne naplate ili reprogram potraživanja
|
Kao sto vidite, banka kontrolise proces naplate kredita koji kasne u otplati od prvog dana. Vasa pravovremena reakcija moze da dovede do povoljnijeg polozaja u pregovorima sa bankom.
No comments:
Post a Comment